mandag 10. februar 2014

Tilbake i Afrika

Nå har jeg har vært akkurat 13 dager i Malawi. Sitter i skrivende stund og kikker utover Malawisjøen og ser over til fjellene i Mozambique. Det var her jeg lærte å svømme. 27 år senere sitter jeg her etter en deilig dukkert, og venter på en kopp kaffe. Og det er ikke en hvilken som helst kaffe.

Mzuzu coffee contributes the following to your body:
Improves Mental performance, Alertness & Athletic Performance. Reduces risk of Liver cancer, Diabetes and the organization of Gallstones. Protects from the development of Parkinson Disease and Cold.

Føler meg ganske sikra. Masse Mzuzu kaffe de neste 13 månedene også skal det nok gå bra for meg her.

Ok, så da var man på plass etter to uker i sus og dus på kaksehotell i Johannesburg sammen med en drøss av andre unge lovende (henger meg fortsatt på den..) fra Nord til Sør. Bortsett fra å ha blitt kjent med en haug av hyggelige folk, er nøkkelord fra Fredskorpsets forberedelseskurs; Stay relevant, Make an Impact, Be Playful og Just Ask!

De to første ukene på jobb har gått til å bli kjent med kollegaene, organisasjonen og planlegging av mine arbeidsoppgaver. Mer om jobben min på Nkhotakota Youth Organisation (NYO) kommer etter hvert. Det jeg kan si allerede nå er at ungdomsarbeid trengs. 2/3 av befolkningen i distriktet er under 25 år. Arbeidsledigheten er stor.  NYO driver et yrkesopplæringssenter som gir praktisk kunnskap til ungdom som forhåpentligvis skal gjøre det lettere å få seg jobb etter endt opplæring.  Jeg skal blant andre ting jobbe tett med dem, og drive opplæring  i entreprenørskap. I tillegg skal jeg jobbe med å finne nye inntektsgivende aktiviteter for organisasjonen og jobbe med musikkskolen. Skal også fortsette samarbeidet med Young Women Can Do It. Mange spennende oppgaver venter.

På hjemmefronten kan jeg fortelle at jeg har to hunder (Lion og Sancho) og to katter. Skaffet meg en ekstra vaktbikkje som ble donert av min norske FK kompanjong Trygve. Kattene er arvegods fra paret som bodde i huset før meg. Har ei kul hushjelp som heter Veronica og tre hyggelige nattevakter som jobber skift. Har som regel ikke vann før 10-11 tida på dagen, og varmt vann fra springen er bare å glemme. Ellers har jeg en super koselig hage og planer om å lage en grønnsakshage. Det er vel to mangotrær og noen papayatrær også her. Sistnevnte er modne om et par måneder. Gleder meg allerede.

Malawi er midt i regntiden. Jeg liker denne tiden veldig godt. Det er ekstra mye lyder fra frosker, gresshoppere og andre kryp jeg ikke kan navn på. Og når det regner så regner det på ordentlig.  Det beste av alt er at det er så grønt. Vakkert.

Det kjennes godt å være tilbake og er takknemlig for muligheten. 

Trygve, meg selv, Jack (leder av kultursenteret) og Bwana Mbaya (sjefen vår) utenfor kontoret vårt.

 Elevene på musikkskolen og Ung FK-erne fra Music Crossroads Malawi som underviser denne uka.
Var på Fish Eagle Bay med Trygve og Leiry i helga. Lett jeg blir stamgjest her. 
Veien hjem fra jobb.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar